Selasa, 29 Disember 2015

PAK LI KOPITIAM SEKSYEN 13

SEJARAH PAK LI KOPITIAM


Pada 30 tahun dahulu, Pak Li Kopitiam bermula dengan pengalaman perkhidmatan makanan mereka di Klang. Selama ini, hidangan istimewa mereka menjadi sangat popular di kalangan pelanggan mereka. Dan dengan galakan dan maklum balas daripada pelanggan-pelanggan, mereka menceburi perniagaan restoran dengan membuka Nyonya Kitchen pertama mereka pada Oktober 1998 di Klang, yang menyediakan kualiti tinggi iaitu masakan Nyonya Halal.
            Idea untuk Pak Li Kopitiam ditanam apabila ramai rakan-rakan dan pelanggan-pelanggan mereka memberi komen bahawa ia adalah sukar untuk mencari kopitiam yang berkhidmat makanan tempatan yang baik pada harga yang berpatutan dalam persekitaran yang bersih. Dan mereka bersetuju.
            Dari maklum balas ini, mereka membangunkan konsep mereka dengan misi yang berkembang di sekitar persekitaran tempat yang bersih dan selesa dengan suasana muhibbah di mana rakyat berbilang kaum boleh dapat bersama-sama untuk menikmati makanan yang dicipta dengan resipi tradisional mereka. Dengan konsep itu dalam fikiran, mereka menubuhkan Pak Li Kopitiam pada September 2005, dengan cawangan pertama mereka di Bandar Bukit Tinggi, Klang.
            Nama Pak Li dipilih sebagai satu penghormatan kepada semua pertolongan Pak Cik dan Mak Cik yang menyumbang idea selama ini yang membantu memperbaiki resipi mereka dan juga disebabkan oleh fakta bahawa Ali dan Ah Lee adalah nama-nama yang biasa bagi orang Melayu dan Cina. Dari permulaan pembukaan Pak Li, kami telah diterima dengan baik. Kebanyakan maklum balas yang kami terima bahawa makanan dan minuman kami yang sedap dan pada harga yang berpatutan, persekitaran kami adalah baik dan bersih dan perkhidmatan yang bagus.
            Malah, TV3 Jalan-jalan Cari Makan melawat Pak Li Kopitiam selepas 9 bulan mereka mula-mula dibuka. Mereka adalah salah satu daripada dua restoran yang pertama di Klang yang  dipaparkan dalam program TV popular ini. Selepas itu, mereka membuka lebih banyak cawangan di Lembah Klang.
            Mereka merancang untuk menambah bilangan cawangan melalui francais. Mereka mula bekerja dengan Francorp Malaysia pada Februari 2008 untuk penetapan sistem francais mereka dan sasaran untuk didaftarkan sebagai francaisor dengan Pejabat Pendaftaran Francais pada tahun 2009 dan selepas itu bermula pengambilan mereka sebagai francais.
            Selepas mereka berkembang maju, mereka memahami akan kepentingan mewujudkan dan menerapkan ke dalam misi Budaya Korporat mereka yang akan menyelaraskan semua kakitangan mereka ke arah berusaha untuk mencapai Wawasan dan Korporat mereka. Mereka melakukan ini dengan mengadakan komunikasi yang tetap dan sesi latihan dengan semua peringkat kakitangan.
            Misi mereka untuk mencapai pengiktirafan yang luas dalam kebersihan apabila semua premis mereka itu diberikan gred "A" untuk kebersihan oleh majlis-majlis bandar. Mereka memenangi beberapa anugerah dan outlet pertama mereka di Bukit Tinggi Klang menunjukkan konsistensi mereka dalam kebersihan dalam 2 pertandingan MPK 2008.
            Bagi meningkatkan lagi kualiti mereka, mereka telah memulakan mendapat HACCP dan pusat dapur mereka disahkan. Mereka mensasarkan untuk mempunyai HACCP ini pada tahun 2009.




KONSEP


Konsep yang boleh kami bagitahu tentang Pak Li Kopitiam ni adalah restoran ni lebih kepada 'Family casual dining'. Restorannya juga selesa dari segi suasananya, dekorasi yang ringkas, pelayan melayan pelanggan dengan baik, tersusun atur dan menarik minat pelanggan yang datang untuk makan. Benda yang paling menarik minat kami ialah pintu masuknya mengimbau kenangan gaya baba nyonya di Melaka. Anda tidak perlu risau jika anda tidak sempat untuk menunaikan solat kerana restoran ini menyediakan surau untuk anda solat dan tandas yang selesa. Pak Li Kopitiam juga mempunyai banyak cawangannya di Malaysia.


MENU DAN HARGA






MAKAN BERSAMA KAWAN-KAWAN


Tiada ulasan:

Catat Ulasan